Dit zijn niet de tijden van champagne en sigaren als een klant een offerte heeft goedgekeurd. Natuurlijk zijn we blij met elke nieuwe order, maar we moeten het enthousiasme een beetje temperen, want het is crisis. En als je de cijfers vergelijkt met 2008 of 2009, dan mogen we al helemaal niet blij zijn.
Zo niet het rugbyteam van Nieuw-Zeeland. Ze waren al 25 jaar geen wereldkampioen meer geweest. En afgelopen jaar was het toernooi nota bene in hun eigen land.
En wat doen zij, nog voor de wedstrijd begint? Zij leveren spektakel. Ze creëren een beleving, bij zichzelf, bij het publiek en – vooral – bij hun opponent.
De druk op de spelers is net zo hoog als bij u in de organisatie, vandaag. De wedstrijd moet gewonnen worden, net als bij u die klant moet worden gewonnen.
Je hoeft niet te winnen van de crisis, je moet winnen van je concurrentie. Zij stopten al hun ‘effort’ in hun offerte voor de wedstrijd. Een spektakelstuk op zich. En, o ja, ze werden wereldkampioen.